БЕЗПЕЧНА ШВИДКІСТЬ: СТАТИСТИКА, ПРАВИЛА ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ

1. 42% УКРАЇНЦІВ НЕ ДО КІНЦЯ РОЗУМІЮТЬ, ЩО ТАКЕ БЕЗПЕЧНА ШВИДКІСТЬ РУХУ

У жовтні українські водії-користувачі інтернету пройшли онлайн-тестування на знання правил швидкісного режиму.

• всього лише 58% опитаних знають, що безпечна швидкість руху визначається не тільки Правилами дорожнього руху та дорожніми знаками, а й ситуацією на дорозі, технічним станом автомобіля, самопочуттям водія;

• 2\3 респондентів пам'ятають, що в населеному пункті їхати зі швидкістю понад 60 км/год дозволяється тільки на ділянках дороги, де збільшення максимальної швидкості руху позначено відповідними дорожніми знаками;

• тільки 29% знають, що рух автомобіля з дуже малою швидкістю без необхідності теж заборонено;

• цілих 89% учасників опитування не забувають про те, що необхідно зменшити швидкість перед нерегульованим пішохідним переходом і зупинитися, якщо на переході є пішоходи;

• лише 39% опитаних пам'ятають, що буксувати інший транспортний засіб дозволено на швидкості, яка не перевищує 50 км/год;

• 85% вчинять правильно, виявивши перешкоду – зменшать швидкість і зупиняться або об'їдуть перешкоду, переконавшись попередньо, що це безпечно для інших учасників дорожнього руху.

В онлайн-тестуванні, яке проводилося в рамках Національної інформаційної кампанії H-Road, ініційованої компанією «Хюндай Мотор Україна», взяли участь 2549 українців.

Високий рівень знань щодо швидкісного режиму при проїзді пішохідних переходів і розуміння коректної поведінки при виявленні перешкод – обнадіюють. Проте, кількість респондентів, які не мають повного розуміння факторів, які повинні враховуватися при визначенні безпечної швидкості, дуже велике. Занадто мала швидкість руху – ще одна прогалина в знаннях багатьох респондентів – може здатися не такою серйозною проблемою. Однак, якщо замислитися, автомобіль, що їде надто повільно, створює незручність для інших водіїв, може змусити їх здійснювати небезпечні обгони та випередження, тим самим побічно впливаючи на створення небезпечних ситуацій на дорозі.

Організатори кампанії H-Road нагадують водіям, що знання правил, які регулюють швидкісний режим, і вміння визначати безпечну швидкість руху в різних ситуаціях – запорука безпеки на дорозі. Кожен автомобіліст мусить пам'ятати, що від того, наскільки грамотно він оцінює дорожню обстановку та не забуває при виборі безпечної швидкості руху враховувати стан автомобіля та своє самопочуття, залежить, чи зможе він зберегти контроль над авто в непередбаченій ситуації та уникнути трагедії. Не можна забувати: що чим вища швидкість руху, то тим важчими можуть бути наслідки аварії і тим вищу ціну доведеться платити за виграні пару хвилин часу та невиправданий поспіх.

2. ПЕРЕВИЩЕННЯ ШВИДКОСТІ – ТРЕТЯ ЗА ПОШИРЕНІСТЮ ПРИЧИНА АВАРІЙ НА ДОРОГАХ УКРАЇНИ

Лише в жовтні 2017 року недотримання безпечної та встановленої швидкості руху стало причиною 2424 дорожньо-транспортних пригод (ДТП): 2305 і 119 відповідно. В 328 аваріях були травмовані або загинули люди. Разом у жовтні перевищення швидкості руху забрало життя у 44 українців. Ці люди залишилися б живими, якби водії автомобілів, які потрапили у ДТП, не знехтували правилами і не створили в результаті цього аварійної ситуації.

H-Road ще раз акцентує увагу автомобілістів на необхідності дотримуватися встановленої швидкості руху та пам'ятати, що під час дощу, снігу й обледеніння слід додатково зменшувати швидкість, оскільки в таку погоду помітно збільшується гальмівний шлях.

3. ЗА ШВИДКОСТІ АВТО 32 КМ/ГОД ІМОВІРНІСТЬ СМЕРТІ ЗБИТОГО ПІШОХОДА – 5%, ПРИ 64 КМ/ГОД – 85%

Нагадуємо, що нині в Україні максимально допустима швидкість руху автомобіля в населеному пункті – 60 км/год, в житлових і пішохідних зонах – 20 км/год, поза населеним пунктом – 90 км/год, на автостраді – 130 км/год. Однак дорожні знаки можуть визначати інші ліміти швидкості, тому якщо встановлено відповідний знак, необхідно керуватися ним (пам'ятаючи, що зона дії дорожнього знаку поширюється або до найближчого перехрестя, або до в'їзду чи виїзду з населеного пункту, або до іншого знаку, що обмежує швидкість, що позначає кінець обмеження чи знімає всі обмеження).

Зараз в Україні покарання за перевищення швидкості на понад 20 км/год – штраф 255 грн або 50 штрафних балів; на 50 км/год – 510 грн. А ось якщо порушення швидкісного режиму призвело до створення аварійної ситуації, водієві доведеться заплатити штраф 680 грн, а, можливо, він навіть буде позбавлений права керувати автомобілем на термін від шести місяців до року.

До слова, українські обмеження швидкості та покарання за порушення правил значно м'якші за європейські. У більшості країн Європи, наприклад, у населених пунктах можна пересуватися зі швидкістю не вищою за 50 км/год, а штраф за перевищення нерідко дорівнює кільком тисячам євро. У авторів таких суворих законів проста аргументація: чим вища швидкість автомобіля, то важчі наслідки для пішохода в разі наїзду, а значить, потрібно жорстко обмежувати швидкість та контролювати дотримання правил. Цифри для роздумів: якщо автомобіль під час наїзду на пішохода рухався зі швидкістю 32 км/год, ризик того, що людина загине, – 5%; якщо швидкість дорівнювала 64 км/год, імовірність смерті пішохода – вже 85%.

Нещодавно Кабінет Міністрів України схвалив зниження максимально допустимої швидкості руху автомобіля в населеному пункті до 50 км/год. Також уряд має намір підвищити штраф за перевищення швидкості більш ніж на 20 км/год з 510 до 3 400 гривень. Тепер ці зміни повинні затвердити Верховна Рада і Президент України.

Ми не завжди замислюємося над тим, що Правила дорожнього руху, зокрема швидкісні ліміти, розробляються з урахуванням великої кількості чинників, багато з яких ми навіть не завжди асоціюємо з безпекою на дорозі. Але саме відповідальне дотримання всіх правил і обмежень дає водієві змогу в потрібний момент швидко зорієнтуватися, не втратити контроль над автомобілем, уникнути аварійної ситуації та зберегти здоров'я та життя – своє та довколишніх.

Партнери проекту