Як приборкати ожеледицю і впевнено почуватись на зимових дорогах

Нічна темрява, дощ чи туман — фактори, що знижують рівень видимості на дорозі. Однак справжнім випробуванням для водіїв зазвичай стає зимовий період, коли ожеледиця норовить перетворити авто на сани, і автовласники не можуть покластись навіть на власні колеса. Сварити негоду чи комунальників — це, звісно, свята традиція, але найважливішим гарантом дорожньої безпеки все ж є сам водій. Саме від його майстерності, завбачливості та рівня технічної готовності автомобіля залежить якість кермування під час хоч і не квапливих, але таких непередбачуваних зимових ралі.

1. Золоте правило. Якщо можете відмовитись від поїздки, так і зробіть. Якщо це не випадок крайньої необхідності, краще не торкатись шинами заледенілої дороги. Короткі маршрути можна долати пішки, а для значних відстаней є громадський транспорт. До того ж, ви зекономите на пальному.

2. Підготуйте гуму. Якщо ви ще не замінили шини на зимові, краще не виїжджайте на дорогу. Літня гума на зимовій дорозі може зробити з вас винуватця ДТП за лічені секунди. А тим, хто «перевзув» авто вчасно, варто подбати про контроль тиску в колесах — від цього залежить не лише керованість автівки, а й швидкість зношування самих шин. Тут саме час відкрити інструкцію з експлуатації авто і прочитати рекомендації виробника з цього приводу. Не зайвими будуть також перевірка підшипників та діагностика кріплень і гальмівних колодок.

3. Паркуйтесь правильно. Найчастіше місцем парковки стає добре знайоме місце — користуйтесь цим знайомством. Уважний водій добре знає, де в його дворі формуються найбільші замети чи які місця з підвищенням температури до ранку можуть перетворитись на неприступну калюжу. Побудьте ввечері трохи екстрасенсом, трохи синоптиком — і зранку не доведеться працювати археологом. Але навіть після невеликого снігу не забувайте перевіряти видимість усіх світлових сигналів. Буває, що переднє скло бездоганно чисте, і водій впевнено сідає за кермо, а в дорозі не найприємнішим чином виявляється, що задні поворотні вогні заліплені снігом.

4. Рахуйте час по-зимовому. Виділіть на дорогу більше часу, ніж зазвичай. Так ви, по-перше, матимете час, щоб впоратись із дорожніми несподіванками на маршруті, а по-друге, зможете їхати повільніше і приділяти всю увагу дорозі, а не події, на яку ви запізнюєтесь.

5. Дайте автівці прокинутись. Коли вранці сідаєте за кермо, прогрійте двигун 2-3 хвилини — це одна з деталей, які варті уваги. Навіть якщо виробник каже, що можна обійтись без прогріву, це потрібно зробити, щоб уникнути запітнілих вікон і, як наслідку поганої видимості, — ДТП. Перші 1-2 км краще не розвивати швидкість вище 50 км/год — треба дати всім системам і рідинам в них прогрітись. Особливо важливо дотримуватись цієї умови власникам моделей з автоматичним перемикачем швидкостей, які при різкому старті в морозну погоду можуть вийти з ладу.

6. Контроль ситуації. Кожен автовласник в певний момент своєї водійської кар’єри дізнається, що під час заносу на слизькому покритті, кермо треба крутити саме в бік заносу. Для тих, у кого цей момент настав щойно, зауважимо — лише так у вас з’явиться шанс на зчеплення з дорожнім покриттям і ви зможете повернути контроль над колесами. Якщо авто задньопривідне, газ при заносі потрібно скинути, якщо передньопривідне — додати газу на секунду, аби спрямувати колеса в потрібному напрямку. Крім того, перед поворотом поступово пригальмовуйте, а потім повертайте кермо плавно і на невеликий кут. Зважте, що праві повороти є особливо небезпечними, оскільки у випадку невдалої зміни вектора руху автомобіль, наче сани, буде рухатись вперед і опиниться на зустрічній смузі.

7. Ваговий баланс. Пам’ятайте про розподіл ваги: в передньоприводних автівках зчеплення з покриттям залежить від передньої осі, тому в момент зменшення швидкості передні колеса отримують більше навантаження і краще взаємодіють з дорогою. Але не зловживайте таким прийомом, бо при цьому задня вісь стає легшою і може «завальсувати».

8. Пішохід і його перехід. Взимку готовність водія до гальмування повинна зростати прямо пропорційно до підвищення швидкості руху. Перед зебрами, на світлофорах або просто в місцях, де часто перебігають дорогу, приберіть ногу з педалі газу та тримайте її над педаллю гальм — так ви в рази скоротите час реакції на людину перед авто. Якщо ви пішохід і читаєте це, знайте: навіть якщо всі водії завжди будуть слухатись поради в попередньому реченні, всупереч всьому лід на дорозі може організувати вам зустріч із бампером авто. Тому будьте обачні — переходьте дорогу на зелене світло, а на зебрі уважно дивіться на дорогу. І допомагайте бабусям.

Тримати дистанцію, якомога менше разів змінювати смугу, не перевищувати швидкість — основні інгредієнти в рецепті безпечного і, до того ж, економного зимового кермування. А лопата в багажнику ніколи не завадить.

Партнери проекту